Kuljetukset voivat olla “ilmainen” myyntivarasto!
Mutta usein ne nähdään vain harmillisena viiveenä ennen myynnin aloittamista.
Onko myynnillä näkymä tehtyihin tilauksiin ja kuljetuksessa oleviin tuotteisiin? Vai muuttuvatko tuotteet “todellisiksi” vasta niiden saavuttua varastoon? Joudutaanko potentiaaliselle asiakkaalle joskus sanomaan: “Ei ole, en tiedä milloin tulee tai onko tulossa”.
Kun myynti tietää mitä on tilattu ja toimituksessa, tuotteita voidaan myydä eteenpäin jo kuljetuksen aikana. Osa on myytävissä “heti” omasta varastosta, osa esim. kolmen viikon toimitusajalla. Parhaimmillaan omaa varastoa tarvitaan vain puskurina mahdolliselle jäännöserälle, suurimman osan tultua myydyksi jo matkalla.
Kun todellinen kysyntä selviää jo kesken kuljetuksen, voidaan vaihteluun reagoida nopeammin. Muutoksia voi tehdä heti seuraavaan lähetykseen, jopa ennen kuin edellinen erä on edes saapunut perille.
Vaihto-omaisuus alenee kuin taikaiskusta, kun tuotteita saadaan myytyä jo ennen niiden vastaanottamista. Samalla varastointikulut pienenevät.