Kraljic Matrix

Kraljic Matrix selitetty.

Peter Kraljic hahmotteli 80-luvulla Harward Business Reviewiin nelikentän, jossa komponentin tai tuotteen saatavuus on toisella- ja hintavaikutus toisella akselilla. Mitä vaikeammin saatava tuote, sen tarkemmin sen saatavuus on varmistettava. Mitä suurempi on ostojen arvo, sen tärkeämpää on saavuttaa kilpailukykyiset hinnat. Ei kovin mutkikasta, mutta on erinomainen perustyökaluksi tomitusketjujen hallitsemisessa.

Markkinatilanne voi kuitenkin muuttua ja tuotteet ajautua nelikentän lohkosta toiseen. Erikoisvalmiste yleistyy normaaliksi, tai toisinpäin. Viime vuosina kirja- ja lehtipainot ovat törmänneet paperipulaan, perustuote josta oli pitkään ylitarjontaa onkin tuotantokapasiteetin alasajon ja yleismaailmallisen kuljetuskustannusten nousun jälkeen kallista, jos edes saatavissa.

Ei riitä, että raaka-aine on kerran määritelty riskittömäksi bulkkituotteeksi, jonka kanssa keskitytään hintaneuvotteluihin tai halvaksi peruskomponentiksi, jota ostetaan tarvittaessa suuremmin pohtimatta. Tilannetta on seurattava ja uudelleenarvioitava jatkuvasti koko arvoketjun osalta.